Magnesium tekort

Een veel voorkomend en onopvallend probleem voor veel mensen is een tekort aan magnesium.
Vooral in de westerse wereld is magnesium tekort een groot probleem, bij maar liefst 70% van de bevolking komt dit probleem voor en het overgrote gedeelte van de bevolking is zich niet eens bewust van het feit dat zij hiermee te kampen hebben.

De hoeveelheid magnesium die een mens nodig heeft is verschillend per geslacht, zo heeft een man 300 tot 350 milligram magnesium nodig en een vrouw 250 tot 350 milligram.
Wanneer de vrouw borstvoeding geeft heeft de vrouw een hoeveelheid van 450 milligram magnesium nodig.

Het is niet moeilijk om magnesium tot het lichaam te krijgen, het zit namelijk in zeer veel voedsel zoals groene groenten, noten en granen. Zie ook onze pagina over magnesium producten.
Toch halen veel mensen de benodigde dagelijkse hoeveelheid niet, dit komt onder meer door ongezond eten maar ook stress en het slikken van anticonceptie pillen spelen hierbij een rol.

Om er achter te komen of jij een te kort aan magnesium hebt is het belangrijk om je eigen levensstijl en vooral je voedingsstijl eens tegen het licht te houden.

De volgende symptomen kunnen optreden bij een tekort:
– Spierklachten zoals spierpijn, spierkrampen en spierzwakte;
– Menstruatiepijnen;
– Laag libido;

– Geprikkeldheid.

Wanneer bovenstaande symptomen aanwezig zijn is het raadzaam om eens langs de dokter te gaan.
De dokter kan het tekort aan magnesium vaststellen door middel van een bloedtest.

Naast magnesium is er ook calcium waar rekening mee gehouden moet worden, deze stof heeft namelijk een haat-liefdesverhouding met magnesium.
Aan de ene zijde heeft magnesium het calcium hard nodig om goed te werken, maar aan de andere kant kan calcium er ook voor zorgen dat er een remming komt op de werking van magnesium.
Calcium is onder meer te vinden in melkproducten, mede hierdoor krijgen wij van calcium vaak ruim voldoende binnen.

Het aanpassen van de voeding om voldoende calcium/magnesium binnen te krijgen is natuurlijk de eerste prioriteit wanneer er bij je een te kort is vastgesteld.
Toch kan je de dagelijkse hoeveelheid ook proberen omhoog te halen door middel van het gebruik van supplementen.
Dit kan je realiseren door het slikken van magnesium pillen, deze pillen dien je echter te slikken als toevoeging op je gezonde eetpatroon en niet ter vervanging van.
Magnesiumpillen hebben maagzuur nodig om op genomen te kunnen worden in het lichaam, daarom is het verstandig nooit vlak voor, na of tijdens het eten de pillen te slikken.

Zie onze pagina magnesium vormen voor de best opneembare magnesium supplementen.