Magnesium tekort


magnesium tekortEen veel voorkomend en onopvallend probleem voor veel mensen is een tekort aan magnesium.
Vooral in de westerse wereld is magnesium tekort een groot probleem, bij maar liefst 70% van de bevolking komt dit probleem voor en het overgrote gedeelte van de bevolking is zich niet eens bewust van het feit dat zij hiermee te kampen hebben.

Waarom komt een magnesiumtekort zo vaak voor?

Een paar factoren spelen hierbij een rol. We maken een onderverdeling in ziektes/aandoeningen, voeding en overige oorzaken.

Mogelijke oorzaken van een magnesiumtekort m.b.t. aandoeningen / ziektes

  • Spijsverteringsstoornissen die leiden tot malabsorptie problemen van magnesium en andere mineralen in de darm;
  • Nierziekte;
  • Hoge schildklierhormoon spiegels;
  • Prikkelbare darmsyndroom;
  • Colitis ulcerosa;
  • Diabetes;
  • Pancreatitis;
  • Overmatig zweten;
  • Zware menstruatie perioden.

Mogelijke oorzaken van een magnesiumtekort m.b.t. voeding

  • Ongezonde voedingspatroon;
  • Teveel frisdrank, koffie of alcohol drinken;
  • Teveel zout;
  • Hoge calcium inname.

Overige oorzaken van een magnesiumtekort

  • De bodemuitputting verlaagt de hoeveelheid magnesium die aanwezig is in gewassen;
  • Veelvuldig gebruik van voorgeschreven medicatie en antibiotica die het spijsverteringskanaal beschadigen tot het punt dat magnesium vanuit voeding niet juist kan worden opgenomen;
  • Veel stress.

De nieren controleren voornamelijk de magnesiumniveaus in het lichaam en scheiden magnesium elke dag uit in de urine. Dit is een reden waarom de urinaire excretie wordt verminderd wanneer magnesium en andere electrolytes (zoals bijvoorbeeld kalium) laag zijn. Magnesium is eigenlijk de minst overvloedige serumelektrolyte in het lichaam, maar het is nog steeds de uiterst belangrijke mineraal voor het metabolisme, enzymfuncties, energieproductie en voor het in balans houden van stikstofmonoxide in het lichaam.

Symptomen bij een magnesiumtekort

Om er achter te komen of jij een te kort aan magnesium hebt is het belangrijk om je eigen levensstijl en vooral je voedingsstijl eens tegen het licht te houden.

Een magnesiumtekort kan veel symptomen veroorzaken. Enkele van de meest prominente zijn:

  • Spierklachten zoals spierpijn, spierkrampen en spierzwakte;
  • Menstruatiepijnen;
  • Laag libido;
  • Geprikkeldheid;
  • Gedragsstoornissen en stemmingswisselingen;
  • hypertensie en hart- en vaatziekten;
  • nier- en leverschade;
  • Peroxynitriet schade die kan leiden tot migraine, multiple sclerose, glaucoom of de ziekte van Alzheimer;
  • tekort aan voedingsstoffen waaronder vitamine K, vitamine B1, calcium en kalium;
  • Rusteloze benen syndroom (RLS).
  • Verergerde PMS-symptomen;
  • Slapeloosheid en slaapproblemen;
  • Osteoporose;
  • Terugkerende bacteriële of schimmelinfecties als gevolg van lage niveaus van stikstofmonoxide of een depressief immuunsysteem.
  • Impotentie;
  • Depressie / lusteloosheid.

Kan er een overschot aan magnesium optreden?

Het hebben van de juiste magnesiumgehalte in het lichaam is de sleutel tot een goede gezondheid. Hoewel te weinig klachten kan geven, kan er ook een overschot aan magnesium optreden. Wanneer dit het geval is dan kan deze herkent worden door de volgende symptomen:

  • Overmatig urineren
  • Vermoeidheid
  • Diarree

Een magnesiumoverdosis is zeer onwaarschijnlijk. Daarnaast betreft het een veilige aanvulling met weinig tot geen bijwerkingen. Zoals altijd is het van belang om te achterhalen hoeveel er ingenomen word en of hiermee de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet (teveel) overschreden wordt.

Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium?

De hoeveelheid magnesium die een mens nodig heeft verschilt per leeftijd en geslacht. Daarnaast spelen andere zaken zoals zwangerschap ook een rol. Dit zijn de huidige aanbevolen dagelijkse hoeveelheden magnesium, afhankelijk van leeftijd en geslacht:

  • Zuigelingen-6 maanden: 30 milligram.
  • 7-12 maanden: 75 milligram.
  • 1-3 jaar: 80 milligram.
  • 4-8 jaar: 130 milligram.
  • 9-13 jaar: 240 milligram.
  • 14-18 jaar: 410 milligram voor mannen; 360 milligram voor vrouwen.
  • 19-30 jaar: 400 milligram voor mannen; 310 milligram voor vrouwen.
  • Volwassenen 31 jaar en ouder: 420 milligram voor mannen; 320 milligram voor vrouwen.
  • Zwangere vrouwen: 350-360 milligram.
  • Vrouwen die borstvoeding geven: 310-320 milligram.

Het is relatief eenvoudig om meer magnesium te verkrijgen, het zit namelijk in veel voedingsmiddelen zoals groene groenten, noten en granen. Zie ook onze pagina over magnesium producten en voeding.

Heb ik wel behoefte aan meer magnesium?

Soms kunnen de symptomen een overlap hebben met andere problemen in het lichaam, hierdoor kan het lastig zijn om te bepalen of de symptomen wel bij een magnesiumtekort horen. Los van de symptomen, hoe weet je nu of je meer behoefte aan magnesium hebt? De meest gebruikelijke methode om de magnesiumstatus te bepalen, is door de serum magnesiumconcentraties in het bloed te meten of de concentraties in het speeksel en urine. Een kanttekening hierbij is dat er geen enkele methode als volledig en nauwkeurig beschouwd wordt. Volgens de National Institutes of Health (NIH) is het beoordelen van magnesiumniveaus in het lichaam lastig omdat het meeste magnesium zich in de cellen of in de botten bevindt, en dus niet in het bloed. Hierdoor kunnen bloedresultaten misleidend zijn als het gaat om het bepalen van een magnesiumtekort. (Bron)

Omdat magnesiumsupplementen zo weinig risico’s hebben voor wat betreft bijwerkingen en toxiciteit, raden veel zorgverleners volwassenen aan om te beginnen met supplementie van magnesium om een tekort te voorkomen.

Houd calcium in de gaten

Naast magnesium is er ook calcium waar rekening mee gehouden moet worden, deze stof heeft namelijk een haat-liefdesverhouding met magnesium. Aan de ene zijde heeft magnesium het calcium hard nodig om goed samen te werken, maar aan de andere kant kan calcium er ook voor zorgen dat er een remming komt op de werking van magnesium, en een magnesiumtekort veroorzaakt.
Calcium is onder meer te vinden in melkproducten, mede hierdoor krijgen wij van calcium vaak ruim voldoende binnen.

Is een magnesiumsupplement zinvol?

Het aanpassen van de voeding om voldoende magnesium binnen te krijgen is de eerste prioriteit bij een magnesiumtekort. Daarnaast kan er overwogen worden om een magnesiumsupplement in te nemen, dit is een eenvoudige manier om je magnesiumgehalte te verhogen.
De magnesiumtabletten moeten gezien worden als toevoeging op een gezonde eetpatroon en niet ter vervanging van. Magnesiumtabletten hebben maagzuur nodig om op genomen te kunnen worden in het lichaam, daarom is het verstandig nooit vlak voor, na of tijdens het eten de tabletten te slikken.

Zie onze pagina magnesium supplementen voor meer informatie over magnesiumsupplementen met de best opneembare vormen van magnesium.

Voor meer informatie zie ook: